Pierwsze wrażenie

Nie tylko podczas spotkania bezpośredniego, ale także analizując dokumentację dorobku zawodowego na papierze, rekruter wyrabia sobie pewne zdanie o kandydacie na podstawie pierwszego wrażenia. Ważne zatem, aby CV było przygotowane w sposób czytelny, przejrzysty, uporządkowany. Rekruter nie poświęca wiele czasu na analizę każdego dokumentu – CV musi być dla niego „wygodne” do czytania (np. wytłuszczone miejsca pracy i okres zatrudnienia, wypunktowany zakres obowiązków).

 Przy poruszaniu tematu pierwszego wrażenia nie ma też co udawać, że w CV nie ma znaczenia zdjęcie… Ma znaczenie! Jesteśmy tylko ludźmi i na ogół chcemy wiedzieć, z kim się mamy spotkać, rozmawiać, współpracować. Podobnie jest podczas rekrutacji. Warto zatem poświęcić trochę czasu na biznesowe, profesjonalne zdjęcie. Zdjęcia z wakacji, czy z imprezy warto zostawić na inną okazję. To ważny aspekt naszego życia, ale akurat nie w tym obszarze współpracy biznesowej.

Kluczowy błąd – brak doświadczenia w CV

Chyba każdy ma świadomość, że w CV kluczowe jest doświadczenie. Mimo to nadal można spotkać wiele takich dokumentów, w których widnieje jedynie nazwa firmy, zajmowane stanowisko i okres współpracy… A to zdecydowanie za mało… – Każdy rekruter zwraca uwagę na zakres wykonywanych obowiązków, charakter pracy, dlatego konieczne jest wypunktowanie najważniejszych obowiązków na poszczególnych stanowiskach – podkreśla Anna Dolot, Ekspert HR w Grupie ATERIMA. To kluczowa informacja, jaka powinna być zawarta w CV. – W zależności od tego, na jakie stanowisko aplikujesz, warto w wysyłanym CV uwypuklić te zadania i obowiązki, które odpowiadają przyszłemu miejscu pracy. To oznacza poświęcenie większej ilości czasu na poszukiwanie pracy, ale jest to czas dobrze zainwestowany – dodaje Dolot.

Od czego zacząć, a na czym zakończyć

Istnieje pewien ogólnie przyjęty schemat pisania CV. Początek stanowi opis danych personalnych (imię, nazwisko, dane kontaktowe, niektórzy dodają także link do profili w serwisach biznesowych). Następną częścią jest charakterystyka doświadczenia: miejsce pracy, stanowisko, okres zatrudnienia (z dokładnością miesięczną) oraz opis zakresu wykonywanych zadań i obowiązków.
Kolejnym elementem jest prezentacja wykształcenia, określana na ogół w latach. Warto wskazać również takie elementy jak umiejętności językowe, komputerowe, przebyte kursy/szkolenia/posiadane uprawienia, np. prawo jazdy.
Elementem, który powinien zamknąć każde CV jest klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Bez niej tak naprawdę żaden podmiot zewnętrzny nie powinien przechowywać dokumentów, zawierających tak szczegółowe dane osobowe. Oczywiście można w CV zawrzeć również informacje o hobby i zainteresowaniach. Dla rekrutera może to stanowić wstęp do rozmowy, dlatego ważne, aby umieć o nich powiedzieć coś konkretnego. Czasami w CV można spotkać się z tzw. profilem zawodowym. – To krótki opis specjalizacji kandydata, wyróżniających go mocnych stron, streszczenie dotychczasowego doświadczenia i obszarów zainteresowań zawodowych. – Zamieszcza się go na początku CV (po danych osobowych), szczególnie w sytuacji, kiedy CV stanowi jedyny dokument aplikacyjny –  tłumaczy Anna Dolot. Oczywiście w sytuacji, kiedy poszukujemy pracy na stanowiska wymagające kreatywności, twórczości, umiejętności graficznych czy artystycznych można zrezygnować z kanonu pisania CV i pokusić się o elementy niestandardowe. Warto jednak uważać, żeby nie przesadzić.

Mucha nie siada

Istnieje jeszcze klika szczegółów, na które warto zwrócić uwagę. Po pierwsze należy pousuwać wszelkiego rodzaju spójniki na końcówkach linijek. Należy także zadbać o odpowiedni krój pisma oraz uporządkować sam tekst. Pomocne będą także punktory, ale uwaga: warto stosować jeden, ewentualnie dwa rodzaje punktorów. Forma nie powinna zakłócać odbioru treści. – Po zakończeniu pisania CV warto odłożyć je na jakiś czas na bok, a później wydrukować i na spokojnie przeczytać. Celem jest wyłapanie wszelkich możliwych błędów stylistycznych, literowych i interpunkcyjnych – podpowiada ekspert. Zawsze warto także poprosić zewnętrzną osobę, by przeczytała dokument. Czytając kolejny raz swoje CV możemy nie zauważyć błędów, które zewnętrzne oko wyłapie w kilka sekund.

CV jest naszą wizytówką – warto przygotować je w taki sposób, aby zachęcało do kontaktu z nami, a nie przekreślało nas na starcie.

 

Artykuł został opublikowany w ONET Biznes.