Kogo szuka rekruter

Idealny pracownik z jednej strony posiada adekwatne doświadczenie, a z drugiej… samo doświadczenie to nie wszystko. Rekruterzy coraz większą uwagę poświęcają poszukiwaniu osób zaangażowanych, zmotywowanych, z potencjałem. Innymi słowy coraz ważniejsza jest postawa kandydata, a nie sama wiedza czy umiejętności. Dlatego dobrze się zastanów, z jakich powodów chcesz pracować właśnie w tej firmie i właśnie na tym stanowisku. Co możesz zaproponować przyszłemu pracodawcy, jaką wartość dodaną zaoferować? Dobry rekruter po sposobie Twojej wypowiedzi będzie wiedział, czy przyszedłeś na setną rozmowę z nastawieniem „A może się uda…”, czy rzeczywiście daną firmę widzisz jako swoje docelowe miejsce pracy. Zatem tak naprawdę przed samym sobą, zanim wybierzesz się na rozmowę, przemyśl, czy nie szkoda Twojego i rekrutera czasu na rozmowę oraz jak możesz przekonać swojego rozmówcę właśnie do siebie. – Dla pracodawcy zatrudnienie pracownika to konkretne nakłady czasowe i finansowe, dlatego z reguły szuka człowieka, z którym będzie chciał i który będzie chciał na dłużej związać swoją przyszłość – podpowiada Anna Dolot, Ekspert HR w Grupie ATERIMA.

 Prześwietlanie przeszłości

Czytając ogłoszenie o pracę (szczególnie wymagania, czy zadania) zastanów się po pierwsze jak może wyglądać dzień pracy na docelowym stanowisku i jakie, w kontekście tychże zadań, posiadasz doświadczenie i umiejętności. Po drugie przypomnij sobie trudne sytuacje z Twoich dotychczasowych miejsc pracy i sposób, w jaki w trudnej/trudnych sytuacji/sytuacjach postąpiłeś (co konkretnie zrobiłeś, jakie działania podjąłeś). – Rekruter, aby jak najlepiej poznać kandydata, będzie zadawał dużą ilość szczegółowych pytań o zdarzenia przeszłe. Będzie szukał kandydata, który po pierwsze trudne sytuacje w życiu zawodowym posiadał, a po drugie wykazał się adekwatnym działaniem, aktywnością, zaangażowaniem w tych trudnych sytuacjach – zwraca uwagę Anna Dolot.

Pytania ważne i pytania „standardowe”

Warto przygotować się na pytania, które dla każdego pracodawcy są ważne np. o oczekiwania finansowe, o czasową możliwość rozpoczęcia współpracy, o godziny pracy, dyspozycyjność (możliwość wyjazdów na delegacje). Warto także przygotować się na pytania, które może nie są skuteczne, ale pojawiają się czasem na rozmowach np.: o mocne i słabe strony, o znajomość firmy („Co Pan wie o naszej firmie?”), o plany na przyszłość. Ważne, aby mieć przygotowane konkretne odpowiedzi. Np. w przypadku pytań o mocne strony najlepiej wymieniając je podać konkretne sytuacje, w których wykazaliśmy się działaniem, poradziliśmy sobie z trudną sytuacją. Im więcej szczegółów tym lepiej (daty, liczby, okoliczności, osoby, z którymi współpracowaliśmy). To może stanowić dowód na to, że rzeczywiście taką mocną stronę posiadamy.

To nie jasnowidzenie

Posiadając pewne doświadczenie zawodowe, zastanów się, jakie rekruter może zadać Ci pytania (znając specyfikę stanowiska pracy, możesz przewidzieć np. pytania merytoryczne). Następnie przygotuj odpowiedzi na te pytania. Powtórz je sobie, wypowiedz na głos. Po takim „treningu” będziesz czuć się pewniej na rozmowie. Istnieje duża szansa, że rektuter to dostrzeże i pozytywnie Cię oceni.

Niby nie szata zdobi człowieka…

Rozmowa kwalifikacyjna to formalna, biznesowa rozmowa. Nawet na niższe stanowiska warto ubrać się adekwatnie do sytuacji – czysto, schludnie. Warto zastanowić się, jaki dress code obowiązuje w docelowej firmie. Z pewnością bardziej formalne kanony będą obowiązywały np. w banku, czy administracji publicznej, a mniej formalne np. w agencji reklamowej. Nie zmienia to jednak faktu, że strojem okazujemy nasz szacunek rozmówcy. Podkoszulek, jeansy, czy nadmiar biżuterii odpadają.

Aspekty logistyczne

Upewnij się, że znasz adres, pod którym odbędzie się rozmowa. Oszacuj czas dojazdu, możliwe korki, dodaj kilka minut na poszukiwanie właściwego adresu (budynku, działu, pokoju). Punktualność to niezwykle ważny element etykiety biznesowej. Nie bądź zatem ani za wcześnie, ani za późno. Zapamiętaj imię i nazwisko osoby, z którą masz spotkanie. Jeśli masz jakieś pytania przygotuj je sobie (to także przejaw Twojego zaangażowania w proces rekrutacji i selekcji). Możesz zabrać ze sobą coś do prowadzenia notatek. Pamiętaj, że będzie Ci towarzyszył stres, zatem możesz nie wszystko pamiętać.

Artykuł został opublikowany w ONET Biznes.